Rabu, 22 Februari 2012

Bertajwidlah Dengan Al-Quran


Ramai yang bertanyakan saya, “ustaz, baca quran bertajwid tu maksudnya kena belajar tajwid ke ustaz??”..”ustaz, kalau kita baca quran dah betul perlu tak lagi kita belajar tajwid??”..”ustaz, saya tak pernah belajar tajwid tapi saya yakin saya baca betul!!”..”ustaz, macam mana kalau kita tak belajar tajwid tapi kita ikut je bacaan imam-imam masjid Mekah??..kira betul la tu kan??”..ustaz, saya ada dengar sorang ustaz tu mengajar tajwid dua minggu je..senang sangat..tak dela lama sangat kena belajar kan ustaz??..macam mana tu??”..”ustaz, macam susah je belajar tajwid ni..tak boleh ke kalau kita terus baca je??”..dan banyak lagi soalan-soalan yang saya terima selama saya menjadi guru Al-Quran.

Yang bertanya ini rata-ratanya lelaki dan perempuan dewasa 40-an dan ke atas. Biasanya bila di tanya,  saya akan bertanya kembali kepada yang bertanya dan sekali gus itulah jawapannya. Itu pun kalau diorang nak faham.

Pertamanya saya nak tanya faham tak tajwid tu apa??.. Dan apa bezanya dengan bertajwid?? ..Apa pula hukum tajwid??.. Kenapa perlu belajar tajwid??..



Ok, saya cuba explain satu persatu ..



Tajwid itu adalah perkataan bahasa arab yang bermaksud memperelokkan sesuatu. Perkataan ini jika kita gunakan untuk ‘sebutan’ maka ia bermaksud  ‘memperelokkan sebutan’. Jika kita gunakan untuk tulisan maka ia bermaksud memperelokkan tulisan. Dan jika kita gunakan untuk bacaan maka ia bermaksud ‘memperelokkan bacaan’. Kata Ulama’; تجويد الحروف ومعرفة الوقوف ; iaitu “memperelokkan sebutan huruf dan mengenali tempat waqaf”. Di sini Ulama’ menyebut bahawa memperelokkan sebutan huruf-huruf hija’iyyah dan mengenal pasti tempat waqaf ketika membaca Al-Quran itulah yang di katakan bertajwid.

Sayidina Ali Bin Abi Tolib pula mengatakan bahawa tajwid itu ialah ;رعاية المخارج ورعاية الأوصاف ورعاية الأوقاف ; “pelihara tempat keluar huruf, sifat-sifat huruf dan tempat-tempat waqaf”. Sayidina Ali menambah “pelihara sifat huruf” iaitu hak yang sepatutnya kita diberikan kepada setiap huruf apabila kita melafazkan huruf itu. Kalau tebal maka kena sebut tebal begitu juga nipis,tinggi dan banyak lagi. Maka seorang yang menjaga ketiga-tiga perkara ini ketika kita membaca Al-Quran maka baru boleh dikatakan bahawa seorang itu membaca Al-Quran bertajwid. Faham??

Hukumnya??..hukum belajar tajwid adalah fardu kifayah (maksudnya kalau ada yang mahir dengan ilmu tajwid dan mencukupi hanya dengan seorang dirinya atau lebih boleh mengajarkannya kembali kepada penduduk kampungnya)..Tapi ingat!!..Perhatikan!!..Apabila seorang muslim yang baligh ingin mula membaca Al-Quran maka pada ketika itu hukumnya telah berubah menjadi WAJIB..Maksudnya bila kita mula nak baca Al-Quran maka wajib kita baca dengan BERTAJWID.

Adalah haram lagi berdosa jika seorang yang tahu bahawa dia tidak boleh membaca Al-Quran dengan betul  tetapi dia tetap membacanya dengan bacaan atau sebutan sendiri-sendiri dan…dalam masa yang sama dia “tak hingin “ pun nak belajar membetulkan sebutannya. Tapi jika dia tahu dia baca tak betul tapi oleh sebab terlalu cinta dan ingin baca Al-Quran lalu dia baca walaupun dengan sebutan yang kurang elok maka hukumnya di maafkan..tapiiiii!!!! ingat!!!!...dalam tempoh itu dia mesti tetap belajar membetulkan sebutannya dengan bersungguh-sungguh. Jika tidak!! Maka hukumnya sama dengan yang pertama tadi.

Alaaa!!! Kenapa sampai macam tu??..habis tu kalau baca Quran tak betul pastu tak nak belajar tak dapat pahala ke??..yela, kan kita baca selalu kan..macam sehari tu kita baca 2 muka esok 2 muka..jadi dalam sebulan dua tu boleh la khatam kan..takkan macam tu punya istiqamah pun tak dapat pahala jugak??..susah la macam tuuuu!!..

Jawabnya ; sesuatu amalan yang baik itu di kira sebagai “ibadah” apabila kena dengan syarat dan rukunnya. Jika tidak,  bukan sahaja tak dapat pahala, dosa lagi dapat..banyak pulak tu!!..

Habis tu ustaz, kenapa sampai berdosa tu??..

Jawabnya ; kau tulis satu sajak katakan. Lepas tu tetiba ada sorang mamat tu suka-suka hati ubah sajak kau macam laki mak dia punya. Kau marah tak??..berapa punya bagus sajak aku suka-suka hati kau nak ubah buat macam sajak laki mak kau!!..maka kita kena ingat Al-Quran itu adalah kata-kata yang suci milik peribadi Allah yang Maha Suci. Kalau kata teks itu milik Raja –raja Melayu pun kita dah tak berani nak usik apatah lagi nak ubah. Tapi ini Raja segala Raja yang tidak ada lah segala raja-raja di dunia ini kecuali semuanya di jadikan oleh DIA semuanya. Maha Tingginya Allah begitulah tingginya kalam miliknya.

Tau tak kenapa Yahudi di laknat oleh Allah sampai hari akhirat??.. salah satu sebabnya kerana mereka itu mengubah ayat-ayat Allah dalam kitab-kitab Nabi yang dahulu.

Dalam surah al-Baqarah ayat 75 Allah berfirman :
أفتطمعون أن يؤمنوا لكم وقد كان فريق منهم يسمعون كلام الله ثم يحرفونه من بعد ما عقلوه وهم يعلمون
75. Apakah kamu masih mengharapkan mereka akan percaya kepadamu, Padahal segolongan dari mereka mendengar firman Allah, lalu mereka mengubahnya setelah mereka memahaminya, sedang mereka mengetahui.
* Yang dimaksud ialah nenek-moyang mereka yang menyimpan Taurat, lalu Taurat itu dirobah-robah mereka; di antaranya sifat-sifat Nabi Muhammad s.a.w. yang tersebut dalam Taurat itu. 

Ubah itu satu perkara yang sangat besar yang mana ia menempa murka dari Allah. Jadi, apa pulak kaitannya dengan baca quran ni??..dengar ni!!..seorang yang baca Al-Quran dengan salah..katakan silap yang dia buat tu silap yang besar atau “jaliy” seperti menukar huruf yang asal pada kalimah Al-Quran. Maka tukar ini samada mengubah makna asal atau tidak hukumnya adalah haram dan berdosa besar. Kalau mengubah makna tengok pula pada makna yang berubah itu. Andai kata ayat itu memuji Allah tiba-tiba berubah menjadi ayat yang mencela Allah maka boleh membawa kepada syirik. Sebab itu lah hukumnya berdosa kalau baca ikut suka hati kita tanpa tajwid. Cuba kita tengok contoh di bawah ;



Nampak tak betapa besarnya perubahan makna yang berlaku??..itulah sebabnya mengapa perlu belajar tajwid bila mahu baca Al-Quran...ok..setakat ini dahulu untuk siri pertama.



Sehingga kita bertemu di siri yang kedua.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan